Ρύπανση των Θαλασσών και Μαγνητική τεχνολογία εναντίον πετρελαιοκηλίδων

Ποσότητες πετρελαίου που λόγω ατυχήματος ή ανθρώπινης αμέλειας διαρρέουν και εξαπλώνονται στην επιφάνεια της θάλασσας, αποτελώντας μία από τις σοβαρότερες αιτίες ρύπανσης και καταστροφής της χλωρίδας και της πανίδας στην έκταση που καταλαμβάνουν. Πετρελαιοκηλίδες μπορούν να προκληθούν από ατυχήματα σε πετρελαιοφόρα δεξαμενόπλοια, από τον παράνομο καθαρισμό των δεξαμενών καυσίμου των πλοίων στην ανοιχτή θάλασσα και την απόρριψη χρησιμοποιημένων λιπαντικών και υπολειμμάτων καύσης, από ατυχήματα σε εξέδρες υποθαλάσσιων γεωτρήσεων πετρελαίου κ.λπ. Η αποθήκευση των πετρελαιοειδών, τόσο στα διυλιστήρια, όσο και στα πρατήρια καυσίμων, διαβρώνονται οι εγκαταστάσεις, οπότε το πετρέλαιο και τα προϊόντα του ρυπαίνουν τα νερά .

Η ρύπανση της θάλασσας αλλά και του εδάφους με πετρελαιοειδή έχει τεράστιες συνέπειες στο φυσικό περιβάλλον. Το πετρέλαιο είναι ελαφρότερο από το νερό και γι’ αυτό επιπλέει στην επιφάνειά του

Το στρώμα αυτό του πετρελαίου μειώνει στο ελάχιστο την ανανέωση του νερού με το οξυγόνο του αέρα, εμποδίζει τις ακτίνες του ήλιου να εισχωρήσουν βαθιά στη θάλασσα για τη φωτοσύνθεση, προκαλεί αύξηση της θερμοκρασίας του νερού και υπερβολική ανάπτυξη μικροοργανισμών που καταναλώνουν οξυγόνο. Τα μαλάκια και τα φυτά είναι ιδιαίτερα ευπαθή σε αυτή τη ρύπανση γιατί δηλητηριάζονται και πεθαίνουν από ασφυξία. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ψάρια εκείνα που δεν εγκαταλείπουν έγκαιρα τη ρυπασμένη περιοχή. Η πίσσα που εκβράζεται στις παραλίες καταστρέφει τους φυτικούς και ζωικούς οργανισμούς, ενώ έχει υπολογιστεί ότι απαιτούνται 2-3 χρόνια για να αποκατασταθεί μερικώς η παράκτια χλωρίδα. Ως προς τα πουλιά οι επιπτώσεις της ρύπανσης είναι δραματικές. Τα φτερά τους καλύπτονται από πετρέλαιο, δεν μπορούν να πετάξουν, πεθαίνουν από το κρύο γιατί δεν έχουν πλέον το μονωτικό στρώμα των φτερών και των πούπουλων, ενώ όσα επιβιώνουν, δηλητηριάζονται και πεθαίνουν στην προσπάθειά τους να απαλλαγούν από το πετρέλαιο.

Εκτός από τις καταστρεπτικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, αξιοσημείωτες είναι και οι δυσμενείς επιπτώσεις των πετρελαιοκηλίδων στην αλιεία και τον τουρισμό στις περιοχές που πλήττονται, καθώς και η απώλεια μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου που για να δημιουργηθεί από τη φύση χρειάστηκαν εκατομμύρια χρόνια. Υπολογίζεται ότι παγκοσμίως διαρρέουν στη θάλασσα περίπου 1 εκατομμύριο τόνοι πετρελαίου το χρόνο. Ωστόσο το διάστημα 1981-91 περιορίστηκε σημαντικά το ποσοστό πετρελαιοκηλίδων που προέρχονται από ατυχήματα σε δεξαμενόπλοια.

Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι αντιμετώπισης των πετρελαιοκηλίδων ανάλογα με την περιοχή, τη σύσταση του πετρελαίου και τις καιρικές συνθήκες.
Συνήθως με :
• Ειδικά «σάρωθρα» και «φράγματα» συλλέγεται το πετρέλαιο και μεταφέρεται σε σταθμούς διάθεσης στη στεριά,
• Η Ρύπανση αντιμετωπίζεται με χημικές ουσίες που έχουν την ιδιότητα να διασπούν το πετρέλαιο και συνήθως να το κατακρημνίζουν στον πυθμένα της θαλάσσιας περιοχής. Η τελευταία αυτή μέθοδος θα πρέπει να αποφεύγεται γιατί πλήττονται θανάσιμα όλοι εκείνοι οι οργανισμοί που κατοικούν στη λάσπη του πυθμένα.
• Η καταπολέμηση των πετρελαιοκηλίδων γίνεται πειραματικά και σε μικρής έκτασης κηλίδες, με τη βοήθεια γενετικά μεταλλαγμένων βακτηρίων. Η πετρελαιοκηλίδα ψεκάζεται με θρεπτικά συστατικά πλούσια σε άζωτο και φώσφορο, ενώ τα βακτήρια αναπτύσσονται και τρέφονται με αυτά, καθώς και από τα συστατικά του πετρελαίου, τα οποία τελικά διασπούνται Επειδή τα συνήθη βακτήρια δεν μπορούν να καταναλώσουν τα ιδιαίτερα βαριά χημικά συστατικά του πετρελαίου, οι επιστήμονες δημιούργησαν γενιές ολόκληρες από 12 συνολικά βακτήρια, τα οποία με ξεχωριστές ιδιότητες το καθένα αναλαμβάνουν να διασπάσουν τα διάφορα συστατικά του αργού πετρελαίου.

Η ιδέα ενός υλικού που να μπορεί να διασκορπιστεί στη θάλασσα, να απορροφήσει το πετρέλαιο και στη συνέχεια να περισυλλεχθεί μαγνητικά απαλλάσσοντας το περιβάλλον από μια σοβαρή πηγή ρύπανσης, ανήκει σε έναν Έλληνα επιστήμονα, τον καθηγητή Γιώργο Νικολαϊδη (ΤΕΙ Πειραιά).
Λέγεται CleanMag. (Μαγνητική τεχνολογία εναντίον πετρελαιοκηλίδων)
Είναι ένα νανοσύνθετο, ελαιόφιλο, πορώδες υλικό που, χάρη στις μαγνητικές του ιδιότητες, έχει κάθε προσόν να πρωταγωνιστήσει σε μια από τις σημαντικότερες οικολογικές «μάχες»: την καταπολέμηση των πετρελαιοκηλίδων. Η πιλοτική εφαρμογή της νέας μεθόδου, που έχει ενθουσιάσει με τον φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα της, γίνεται με ένα ειδικό σκάφος που ναυπηγήθηκε σε Ναυπηγείο του Περάματος. Ως σήμερα, η μάχη ενάντια στη ρύπανση από πετρελαιοκηλίδες είναι συνήθως άνιση: μεγάλο μέρος του πετρελαίου φθάνει ως τις ακτές και προκαλεί τεράστιες καταστροφές. Όπου χρησιμοποιούνται χημικά διασκορπιστικά, αυτά βουλιάζουν μαζί με το πετρέλαιο στο βυθό, συσσωρεύοντας πετρελαϊκά κατάλοιπα και μολύνοντας την τροφική αλυσίδα και τη θαλάσσια ζωή.
«Μαγνητίζοντας» το πετρέλαιο
“Τι κρίμα που το πετρέλαιο δεν είναι μαγνητικό! Θα το διαχωρίζαμε από το νερό όπως μαζεύουμε καρφίτσες από το πάτωμα!” σκεφτόταν κάποτε ο Γιώργος Νικολαϊδης, ειδικός στα μαγνητικά υλικά, διαβάζοντας για τις τεράστιες οικολογικές συνέπειες από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου Exxon Valdez. Το πετρέλαιο δεν είναι μαγνητικό. Από τη σκέψη αυτή όμως γεννήθηκε η ιδέα για την τεχνολογία CleanΜag!
Οι μαγνητικοί κόκκοι του υλικού που χρησιμοποιεί η επαναστατική αυτή τεχνολογία είναι ελαιόφιλοι. Συγκρατούν 6 ή και περισσότερες φορές το βάρος τους σε πετρέλαιο, χωρίς να απορροφούν νερό. Έχουν πορώδη υφή, κι αυτό τους κάνει αρκετά ελαφρούς ώστε να επιπλέουν. Μπορούν να διασκορπιστούν στη θάλασσα ακόμα και από ένα αεροπλάνο, όταν χρειάζεται άμεση επέμβαση. Μόλις βρεθούν σε επαφή με το πετρέλαιο, όχι μόνο το απορροφούν αμέσως, αλλά και συσσωματώνονται, δημιουργώντας ένα λίγο-πολύ συμπαγές υλικό που επιπλέει στην επιφάνεια και μπορεί να περισυλλεχθεί ακόμη και μέρες αργότερα!
Το «CLEANMAG – I NANCY» αναλαμβάνει δράση
Την ευκαιρία να εφαρμοστεί η τεχνολογία CleanΜag, έδωσε στον Γιώργο Νικολαϊδη και στο ΤΕΙ Πειραιά το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα LIFE. Έτσι δημιουργήθηκε και το πρώτο ειδικό σκάφος περισυλλογής του μαγνητικού υλικού. Το «CLEANMAG – I NANCY», συλλέγει το μαγνητικό υλικό μαζί με το πετρέλαιο, χάρη σε έναν μαγνητικό κύλινδρο που βρίσκεται στην κάτω άκρη ενός ταινιόδρομου, ο οποίος έχει πλάτος ένα μέτρο. Μετά την περισυλλογή, το πετρέλαιο μπορεί να ανακτηθεί με διάφορες τεχνολογίες, ή ακόμη και να χρησιμοποιηθεί σαν καύσιμο (μαζί με το CleanΜag), από βιομηχανίες. Τα υπολείμματα της καύσης του υλικού δε χάνουν τις μαγνητικές τους ιδιότητες, και μπορούν να ανακυκλωθούν.
Αντίο πετρελαιοκηλίδες!
“Ακόμα κι αν λίγο υλικό μείνει στη θάλασσα μετά από μια επιχείρηση καθαρισμού, το περιβάλλον δεν επιβαρύνεται”, τονίζει ο Γιώργος Νικολαϊδης. “Το CleanMag επιπλέει, και έτσι το πετρέλαιο γρήγορα θα αποδομηθεί χάρη στις ακτίνες του Ήλιου. Όσο για το ίδιο το μαγνητικό υλικό, δεν περιέχει χλωριοπαράγωγα κι έτσι δεν είναι τοξικό”. Τέσσερις τόνοι CleanMag είναι μια πρώτη ποσότητα υλικού, που φτιάχνει ελληνική βιομηχανία. Μια πλήρης «επιχείρηση», μέσα στον Ιανουάριο, θα επιδείξει τη λειτουργικότητα όλου του συστήματος. Η «δοκιμή» σύντομα θα επαναληφθεί στη Σαντορίνη. Πράγματι, η Ένωση Λεμβούχων και Φορτοεκφορτωτών του νησιού συμμετέχει στο πρόγραμμα LIFE. «Η Σαντορίνη βρίσκεται στο κεντρικό Αιγαίο, πολύ κοντά στα διεθνή ύδατα», εξηγεί ο Γιώργος Νικολαίδης. «Η διάβαση δεξαμενόπλοιων κάνει σημαντική την ύπαρξη ενός ενδιάμεσου σταθμού απ’ όπου θα μπορούν να ξεκινούν επιχειρήσεις απορρύπανσης». Ο Έλληνας καθηγητής αντιμετωπίζει με σύνεση το εμπορικό ενδιαφέρον από πολλές χώρες του κόσμου για την επαναστατική του μέθοδο. “Χρειάζεται να γίνει μια εταιρία και εδώ στο ΤΕΙ Πειραιά δεν είμαστε επιχειρηματίες”, λέει. “Δεν έχω αντίρρηση στο να υπάρξουν κι άλλοι που θα έχουν οικονομικά οφέλη από το CleanΜag. Αυτό που με ενδιαφέρει, είναι να διαδοθεί όπως ταιριάζει στην οικολογική του σημασία”.
Πηγή : Ιστοσελίδα του Cleanmag
Πηγή : http://5dim-pyrgou.ilei.sch.gr/sea_web/htm/polution2.html

Comments
One Response to “Ρύπανση των Θαλασσών και Μαγνητική τεχνολογία εναντίον πετρελαιοκηλίδων”
  1. frisktoad says:

    Εικονά???? Αααχ καλό αλλά μονότονο…

Leave a comment